Politie met sirene en zwaailichten bezoekt De Schoof

12 december 2012

Een leerlinge uit groep 7 besloot haar spreekbeurt over het werk van haar vader te houden. Deze vader is agent en samen met zijn collega niet te beroerd om daarom naar school te komen. In uniform en compleet met een dienstwagen uiteraard. De leerlinge kon zo haar spreekbeurt uitstekend toelichten, maar er werd ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle leerlingen voor te lichten.

Het beeld van de politie is voor de meeste leerlingen nogal vertekend namelijk. Zoals de kleuters het verwoorden, is de taak van de politie “boeven vangen”. De leerlingen van groep 7 en 8 hebben vooral het idee dat dit gebeurt door middel van spectaculaire achtervolgingen en schietpartijen. In de werkelijkheid zorgt de politie er uiteraard voor dat wetsovertreders opgepakt worden, echter zelden met de filmtaferelen die de leerlingen voor ogen hebben. Daarnaast helpt de politie natuurlijk ook mensen bij o.a. ongelukken en bijvoorbeeld een brand.

De leerlingen konden uitgebreid de spullen aan de riem van de agenten bewonderen, waarbij het (uiteraard ongeladen) pistool de meeste indruk maakte. Ook de pepperspray werd getest, natuurlijk wel het oefenmodel waar gelukkig alleen maar water uitkomt, maar waar je wel de juf van groep 5/6 goed kan laten schrikken. Tja dan moet ze maar opletten.

Tenslotte mochten de leerlingen op het schoolplein de politieauto nog bewonderen, de agenten lieten de kinderen de spullen zien die ze ter beschikking hebben. Ook werd de sirene kort getest, heel kort echter maar want dat klinkt wel heel hard zo dichtbij. Hierbij willen we de agenten Erwin en Martin nog van harte bedanken voor hun uitleg